Przejdź do głównej zawartości

Czarny tekst to zawsze 100K! (w offsecie)

W druku offsetowym występuje zjawisko pasowania kolorów - skoro drukujemy 4 kolorami, które są kolejno nanoszone przez 4 zespoły drukujące, to aby uzyskać poprawną odbitkę, wszystkie 4 kolory muszą idealnie na siebie nachodzić. Muszą, a może raczej: powinny. W praktyce często mamy do czynienia z przesunięciem jednego z kolorów względem innych. Im nowsza maszyna i im lepszy Pan Drukarz, tym ryzyko otrzymania niespasowanego druku mniejsze (pilnowanie pasowania to jeden z licznych obowiązków Pana Drukarza. Pan Drukarz będzie Ci wdzięczny, jeśli nie dołożysz mu dodatkowej pracy źle przygotowując swój projekt).

Błąd pasowania często występuje w gazetach, np. dziennikach z uwagi na tempo ich druku i cienki papier. Źle spasowany druk poznasz po tym, że któryś z kolorów podstawowych CMYK "świeci" z jednej strony, a z drugiej go brakuje. Widoczne są przesunięcia rzędu 0,1 mm, choć zdarzyło mi się trzymać w ręce wizytówkę, w której Magenta była przesunięta w stosunku do CYK o ok. 1,5 mm!

W powyższym przykładzie chcemy uzyskać ciemnozielony prostokąt o składowych C55 / M29 / Y73. Jednak w druku przesunęła się w lewo Magenta - zamiast równo zakończonego po bokach prostokąta mamy po lewej cienki pasek M29, a po prawej - C55 / Y73. Tak właśnie wygląda błąd pasowania kolorów.

Czasem projektant sam się prosi o problemy pasowania. Najczęstszym błędem jest zbudowanie czarnych tekstów z wszystkich czterech farb CMYK. W rezultacie tekst pisany wielkością np. 8 pkt zbudowany jest ze składowych C75, M68, Y67 i K90. Gdy Pan Drukarz widzi taki projekt, rwie włosy z głowy, a przekleństwa odbijają się echem po hali produkcyjnej do końca zmiany. Takiego tekstu praktycznie nie da się poprawnie spasować - elementy liter są za drobne i nie ma szans, by któraś z farb nie "świeciła", gdzie nie powinna, szczególnie jeśli drukuje się na cienkim papierze (papier rozciąga się trochę podczas druku).
Symulacja błędu pasowania kolorów przy druku offsetowym: u góry tekst złożony tylko z czarnego (100K), na dole - ten sam tekst złożony z wszystkich 4 składowych CMYK. W tym przypadku błąd pasowania wyniknął bezpośrednio z błędu grafika.


Podane wyżej wartości CMYK to wartości, jakie dobiera Photoshop dla koloru czarnego opisanego w przestrzeni barwnej RGB. Jeśli więc projektant przygotowuje swój projekt w RGB, a do CMYK-a konwertuje go na samym końcu, wszystkie elementy czarne wg RGB zostaną przekonwertowane na właśnie taki zestaw CMYK.

Jak uniknąć błędu? Zapamiętać: czarny tekst zawsze powinien składać się wyłącznie z czarnej farby (100K). Projektuj od razu w CMYK-u lub po konwersji z RGB popraw wszystkie czernie na 100K.

Oczywiście osobnym tematem jest tzw. głęboki czarny, ale stosuje się go do apli, nie do tekstów. Ale to temat na inny wpis

Komentarze

  1. czarny tekst to zawsze K100 plus overprint. Jak to się zwykło mawiać - overprint ukłonem w stronę drukarza.

    OdpowiedzUsuń
  2. tymek, czym jest overprint?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeden z kolejnych postów będzie o overprincie, czyli nadrukowaniu koloru.

      Usuń
  3. A co jeśli mamy grafikę i w niej występuje zjawisko pasowania kolorów. Przykładowo ostatnio miałem problem ( nadal mam) z kodem kreskowym, który jest w "głębokiej czarni". Jakie kroki trzeba podjąć by zapobiec temu zjawisku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zmienić kod kreskowy na 100K :) Corel domyślnie generuje kody z całego CMYKa, nie widzę sensu takiego działania.

      Usuń
  4. Wreszcie fajnie ktoś ten temat wytłumaczył, ale co z innymi typami wydruków? Jak wyjdzie 100K w pozostałych typach?

    OdpowiedzUsuń
  5. Panie Druczku Drogi...

    zajmuję się fotografią regularnie nie od dziś, natomiast ostatni raz na temat nadlewek i paserów i rastrów miałam do czynienia w zamierzchłych latach 90 w szkole na zajęciach z poligrafii. Tak się złożyło, że zrobiłam ostatnio kilka projektów graficznych do drukarni. Bardzo (naprawdę należę do ludzi, którzy wybierają kooperację na wszystkich możliwych płaszczyznach) chciałabym zrobić wszystko jak należy przed oddaniem projektów, niestety wygląda na to, że moja wiedza jest niewystarczająca. W rozmowie z Panem Drukarzem błagałam go wręcz o wskazówki, żeby oszczędzić nam obojgu rozczarowań. Powiedziałam nawet, że jestem tępą blondynką i proszę o rozmowę jak z pięciolatkiem.... jedyna wskazówka którą był w stanie udzielić mi Pan Drukarz brzmiała tak: "wszystko zależy od pani, jak pani ustawi". I od tygodnia Pan Drukarz odsyła mój projekt za każdym razem mówiąc, że czarny jest znów źle zrobiony. Przyznam, że powoli mnie męczy taka zabawa w kotka i myszkę.
    100K w żargonie dla wtajemniczonych oznacza wybór z palety kolorów takiego o wartościach 0C 0M 0Y 100K????
    W jaki sposób mam zrobić 100K albo 60K na zdjęciu? Zmienić nasycenie i jasność całego zdjęcia? (wtedy przecież będzie to zupełnie inne zdjęcie)
    Pracuję na PS CS4 i używam go do obróbki zdjęć do labu i nie znam się na powiedzeniach i żargonach i skrótach myślowych poligrafów. Gdybym tylko wiedziałam CO mam zrobić...
    Jeśli mój problem jest dla Pana niewart uwagi i dłuższej wypowiedzi czy rozmowy to może mógłby Pan polecić jakieś stosowne publikacje dla początkujących w potrzebie.
    Pozdrawiam
    Agata

    OdpowiedzUsuń
  6. overprint to znaczy że CZARNY (100% K) jest nadrukowywany, czyli tło spod niego nie jest wybierane. W programach DTP często określone jest to jako "czarny nadrukowywany".

    OdpowiedzUsuń
  7. Faktycznie, często się zdarza, iż czarny tekst wydrukowany przy użyciu 4 elementów CMYK zamiast w pełni czarnego, może w efekcie wyglądać tak jak na obrazku (też się z tym spotkałam). Dlatego też do druków czarnych należy używać wyłącznie 100K.

    OdpowiedzUsuń
  8. Czyli projekty najlepiej od początku robić w CMYK?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie ma jednej właściwej odpowiedzi na to pytanie. A w zasadzie jest: to zależy :).
      Ogólne uwagi:
      1. Jeśli w projekcie jest tekst, który ma być czarny, bądź czarne linie - zdecydowanie zaczynaj projektować w CMYKu
      2. Jeśli materiał do druku to zdjęcia bądź jakiś projekt bardziej kreatywny, w którym używasz wielu filtrów z Photoshopa, efektów itp., to lepiej zacząć w RGB - nie wszystkie filtry są dostępne gdy plik jest CMYKowy.

      Gdy ja projektuję w inDesignie, to teksty i kolory nadawane z poziomu InDesigna mam z CMYKa, ale grafiki połączone w RGB. Konwersję na CMYK InDesign robi w locie, podczas przygotowania PDFa. Zwykle wystarcza, w jednostkowych przypadkach zamieniam zdjęcia na CMYK.

      Usuń
    2. Czy Indesign zmieni czcionki na 100K po zaimportowaniu pliku psd z photoshopa?

      Usuń
  9. Witam,
    Chciałabym w InDesignie lokalnie, tzn. tylko dla jednej ramki tekstowej z kolorem czarnym wycofać funkcję nadruku, bo będzie drukowana na metalicznym kolorze, ale nie wiem jak to fizycznie zrobić. Gdy wyłączam nadruk czarnego w preferencjach, cały tekst w całym dokumencie się nie nadrukuje. Bardzo proszę o pomoc
    Zosia M.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Jak zaprojektować i przygotować do druku okładkę książki (oprawa miękka)

Dziś poradnik dla osób, które chcą przygotować do druku okładkę książki. Korzystając z opisanych tu wskazówek przygotujesz plik, którego drukarnia nie zwróci z prośbą o poprawę (no, chyba że źle wygenerujesz PDF-a, ale o tym napiszę kiedy indziej).

Jak sprawdzić rzeczywistą rozdzielczość zdjęcia w InDesignie?

Aby uzyskać optymalną jakość druku np. fotografii, powinny być one dostarczone do drukarni w rozdzielczości 300 ppi (dlaczego nie dpi? Przeczytasz tutaj ). Trzeba pamiętać, że nawet jeśli plik źródłowy ma taką rozdzielczość, to wcale nie znaczy, że "na wyjściu" będzie ona zachowana. Wystarczy że podczas projektowania puścisz wodze fantazji: tu przykadrujesz, tam powiększysz... i pojawia się kłopot z jakością.