Przejdź do głównej zawartości

Efekt Wykopu + CMYK i RGB

Chwilę człowieka nie było, a tu się okazuje, że za sprawą wykop.pl oglądalność poszła w górę i pojawiły się pytania, zarzuty oraz dziwne fikołki. Po kolei:

1. Komentarze typu "wykop ku***" - nie wiem co za nimi stoi, pewnie grupka dzieci Neostrady w ten sposób wykrzykuje swój bunt. Moja rada: zastanów się, młody człowieku, czy po napisaniu takiego komentarza świat stanie się lepszy? I zadawaj sobie to pytanie przed każdym ruchem/czynem/słowem w sieci. Za sprawą tych komentarzy wprowadziłem moderację komentarzy, czyli dodałem sobie pracy. Nie lubię, gdy ktoś kradnie mój czas "na około".


2. Parę osób zarzuciło mi, że w wypisanej liście powodów, dla których kolory z drukarni wychodzą inaczej niż na monitorze, zabrakło podstawowego: że RGB różni się od CMYK-a. Nie wspomniałem o tym dlatego, że oczywistą oczywistością dla mnie jest, że porównujemy obraz CMYK-a widzianego na monitorze, z wydrukiem, a nie np. RGB-owe żarówiaste kolory. Do tematu widać trzeba wrócić, ale to w kolejnych postach. Dla dociekliwych: pisząc "obraz CMYK-a widziany na monitorze" mam na myśli oczywiście symulację CMYK-a, gdyż monitor pracuje w RGB.

3. Ktoś mocno bronił monitorów CRT, pojawiły się nazwy Trinitron i BenQ. O ile Trinitron - sprawa jasna, dobre swego czasu kineskopy, o tyle mam wrażenie, że BenQ ktoś pomylił z Barco (swego czasu bodajże najlepsze monitory CRT do grafiki). BenQ kojarzy mi się z czymś co zastąpiło Siemensa. Zaznaczam: mogę się tu mylić, bo omnibusem nie jestem, ale BenQ nigdy mi się o uszy nie obiło w kontekście dtp/grafiki.

4. Inny ktoś zarzuca, że za mało szczegółów technicznych, że gamuty-mamuty :-). OK, niech będzie - można o gamutach, tylko nie w tym miejscu. Celem tego bloga jest w prosty sposób radzić mniej doświadczonym adeptom grafiki, w jaki sposób mogą w prosty sposób oszczędzić pracy drukarzom/grafikom (a mnie siwizny). Jak mi zaczną przychodzić i nauczać, co to gamut, to zamiast osiwieć, wyłysieję :). Proponuję by bloga traktować jako podstawy, kto chce więcej - poszuka i znajdzie.

5. Profile. To temat-rzeka, której większość grafików i drukarzy się boi, bo nie wie, jak to jeść. Tymek pisze, że Euroscale Coated jest złe. Powiem tak - Fogra Fogrze też nierówna. Najlepszym wyjściem jest pobranie ze strony ECI zestawu profili do druku offsetowego i zapięcie ich do systemu. To jednak wymaga pewnego zachodu, stąd moja sugestia, by ustawić Euroscale - jest dostępna standardowo z poziomu praktycznie każdego oprogramowania dtp. Ja używam ISO Coated v2 300%. Dla dociekliwych: oczywiście wybór profilu zależy od podłoża, na jakim planujemy drukować.

6. Inne techniki druku, np. na puszkach. To temat na innego bloga - znam się na swoim poletku i na inne nie wchodzę.

7. Że kolory zależą od temperatury kawy drukarza... niestety to też prawda, jeśli mamy pecha do drukarni. Biznes jest szalenie konkurencyjny, wymaga sporych nakładów na inwestycje, więc rzesza drukarzy zatrzymała się w rozwoju kilka-naście lat temu i dorzyna swoje maszyny czekając na emeryturę. W czasach, gdy normą w poligrafii jest wysoka jakość (bo tak jest obecnie), takie zakłady tracą rację bytu, a wszelkie uwagi do jakości druku kwitują "tak było w pliku". Wybierajcie drukarnie, w których są w miarę nowoczesne maszyny i w miarę kumaci drukarze... znam drukarnię z najnowszymi Heidelbergami, ale obsługują je ludzie przypadkowi. Takież są efekty ich pracy.

Komentarze

  1. Ad1 - takie są wady popularności. Razem z zainteresowanymi przychodzą trolle.
    Ad2 - z moich doświadczeń wynika że wyjaśnienie różnicy w kolorach RGB i CMYK, ich wyświetlaniu, konwersji i druku powinno być podstawową czynnością. Ludzie tego nie rozumieją. Spotkałem się z projektem graficznym z pewnej agencji reklamowej, gdzie pliki do druku byly w CMYK (przekonwertowane z RGB) ale był też dołączony plik w RGB z adnotacją że to wzór koloru jaki chcą uzyskać (jaskrawy róż).
    Ad3 - Temat monitorów stał się bardzo irytujący po wprowadzeniu LCD i wycofaniu CRT.
    Ad4 - Bardzo mi się spodobał prosty język użyty do wyjaśnienia zagadnień. Mam nadzieję że mi też ułatwi rozmowę z klientami.
    Ad5 - Zgadzam się że ludzie się boją. Nie widzą różnic albo nie potrafią zapanować nad profilami. Albo nie chcą się w to zagłębiać.
    Ad6 - to fleksodruk. Stąd duże "kropki".
    Ad7 - Nie każdą drukarnie stać na najnowocześniejsze maszyny. Za to znam drukarza, który drukując (jakieś 12 lat temu) na jednokolorowej dominancie, katalog cały w brązach, potrafił utrzymać jednolitą barwę na wszystkich arkuszach. Żadnemu drukarzowi nie udało się powtórzyć tego wyczynu. A będzie gorzej bo nowe maszyny mają wbudowany densytometr zwalniający z myślenia. Można postawić sprzątaczkę żeby pilnowała maszyny. Wystarczy tygodniowe szkolenie.

    Z miłą chęcią będę częściej tu zaglądał bo blog mi się spodobał. :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. W takim razie kolejny post będzie o CMYK i RGB :)

    Dziękuję za wpisy.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Jak zaprojektować i przygotować do druku okładkę książki (oprawa miękka)

Dziś poradnik dla osób, które chcą przygotować do druku okładkę książki. Korzystając z opisanych tu wskazówek przygotujesz plik, którego drukarnia nie zwróci z prośbą o poprawę (no, chyba że źle wygenerujesz PDF-a, ale o tym napiszę kiedy indziej).

Czarny tekst to zawsze 100K! (w offsecie)

W druku offsetowym występuje zjawisko pasowania kolorów - skoro drukujemy 4 kolorami, które są kolejno nanoszone przez 4 zespoły drukujące, to aby uzyskać poprawną odbitkę, wszystkie 4 kolory muszą idealnie na siebie nachodzić. Muszą, a może raczej: powinny. W praktyce często mamy do czynienia z przesunięciem jednego z kolorów względem innych. Im nowsza maszyna i im lepszy Pan Drukarz, tym ryzyko otrzymania niespasowanego druku mniejsze (pilnowanie pasowania to jeden z licznych obowiązków Pana Drukarza. Pan Drukarz będzie Ci wdzięczny, jeśli nie dołożysz mu dodatkowej pracy źle przygotowując swój projekt).