Przejdź do głównej zawartości

Jak tanio drukować? Porada 2 - druk cyfrowy czy offsetowy?

W pierwszej poradzie z tego cyklu pisałem już, że chcąc pilnować budżetu na druk trzeba uważać na format prac. Wystarczy wymarzyć sobie format dłuższy o centymetr od typowego by skończyć z dwukrotnie wyższa fakturą za druk niż w przypadku wymiaru typowego.

Dziś druga porada: uważnie wybieraj technologię druku.

Najpopularniejsze obecnie na rynku technologie druku to offset arkuszowy oraz druk cyfrowy. W skrócie można powiedzieć, że offset arkuszowy jest korzystny cenowo przy "większych" nakładach, a druk cyfrowy - przy "mniejszych". Czy mamy do czynienia z nakładem mniejszym czy większym zależy od rodzaju drukowanej pracy - dla dwustronnie kolorowej ulotka A4 "większy" nakład, kwalifikujący ją do druku na offsecie, to już 200-300 egz. a dla wizytówek nawet 500 sztuk powinno się wydrukować korzystnie na cyfrze. Wszystko - jak to się mówi - zależy.

Jaka jest kolejna różnica między drukiem cyfrowym i offsetowym?
W offsecie niezbędne jest naświetlenie płyt drukarskich - są to matryce, na których naświetlarka tworzy obraz naszej pracy. Te płyty są następnie montowane w maszynie, która poprzez układ kałamarzy z farbą drukarską i wałków przenosi obraz na arkusze papieru. Chcesz zobaczyć jak to wygląda? Poniżej znajdziesz zapis wideo z druku na niedużej maszynie offsetowej:



W druku cyfrowym niepotrzebne są płyty drukarskie - druk cyfrowy to nic innego jak udoskonalony technicznie druk laserowy znany z domowych i biurowych drukarek. W Polsce druk cyfrowy wykonuje się zarówno na "przerośniętych kserokopiarkach" (choć to często krzywdzące określenie):




jaki na maszynach produkcyjnych, których długość można mierzyć w metrach bieżących:



Ich obsługa polega na klikaniu odpowiednich opcji w oprogramowaniu sterującym.

W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że w drukarni offsetowej jest bardzo głośno, a w cyfrowej - raczej cicho.

Jak to się przekłada na cenę? W drukarni offsetowej nawet jeśli chcesz 1 egzemplarz plakatu, to i tak zapłacisz za przygotowalnię, tj. wyświecenie płyt, przyrządzenie maszyny, zużyty do tego celu papier itp. W większym nakładzie ten koszt się "rozejdzie", ale przy mniejszym staje się dominującą częścią kosztorysu. Z kolei w drukarni cyfrowej koszt przygotowalni jest minimalny (ogranicza się do czasu pracownika, który "wypuszcza" plik do druku), ale za to koszt 1 egzemplarza nie spada wraz ze wzrostem nakładu.

No dobrze, ale wróćmy do tytułowego pytania - jak tanio drukować?
Odpowiadam: nie drukować dużych nakładów na cyfrze, a małych na offsecie!

Jeśli chcesz drukować powyżej 1 tys. egz., w ciemno idź do drukarni offsetowej (chyba że to 1 tys. biletów wielkości połowy wizytówki)

Jeśli nakład jest mniejszy i nie jest to wielostronicowa publikacja bądź plakat, rozważ zapytanie o wycenę w drukarni cyfrowej.

Nie miej oporów przed wysłaniem tego samego zapytania do kilku drukarni - biznes poligraficzny jest obecnie szalenie konkurencyjny i drukarnie czekają tylko na to, by przygotować dla Ciebie kalkulację. Funkcjonują też drukarnie offsetowo-cyfrowe, które same zaproponuję optymalną kosztowo technologię, a także brokerzy poligraficzni. Przy druku prac typowych polecam np. *uwaga - reklama* zaprzyjaźnioną drukarnię z Krakowa *koniec reklamy :-)*.

Jeśli masz doświadczenie w zlecaniu druku to zapewne wiesz, która praca będzie tańsza na cyfrze, a która na offsecie. Moja rada "bariery 1 tys. egz." jest oczywiście sporym uproszczeniem, podobnie czasem zalety płynące z druku cyfrowego (szybki druk) przesłaniają wysoki koszt wyższych nakładów, ale... kto powiedział że w poligrafii wszystko jest proste?

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak zaprojektować i przygotować do druku okładkę książki (oprawa miękka)

Dziś poradnik dla osób, które chcą przygotować do druku okładkę książki. Korzystając z opisanych tu wskazówek przygotujesz plik, którego drukarnia nie zwróci z prośbą o poprawę (no, chyba że źle wygenerujesz PDF-a, ale o tym napiszę kiedy indziej).

Czarny tekst to zawsze 100K! (w offsecie)

W druku offsetowym występuje zjawisko pasowania kolorów - skoro drukujemy 4 kolorami, które są kolejno nanoszone przez 4 zespoły drukujące, to aby uzyskać poprawną odbitkę, wszystkie 4 kolory muszą idealnie na siebie nachodzić. Muszą, a może raczej: powinny. W praktyce często mamy do czynienia z przesunięciem jednego z kolorów względem innych. Im nowsza maszyna i im lepszy Pan Drukarz, tym ryzyko otrzymania niespasowanego druku mniejsze (pilnowanie pasowania to jeden z licznych obowiązków Pana Drukarza. Pan Drukarz będzie Ci wdzięczny, jeśli nie dołożysz mu dodatkowej pracy źle przygotowując swój projekt).

Jak sprawdzić rzeczywistą rozdzielczość zdjęcia w InDesignie?

Aby uzyskać optymalną jakość druku np. fotografii, powinny być one dostarczone do drukarni w rozdzielczości 300 ppi (dlaczego nie dpi? Przeczytasz tutaj ). Trzeba pamiętać, że nawet jeśli plik źródłowy ma taką rozdzielczość, to wcale nie znaczy, że "na wyjściu" będzie ona zachowana. Wystarczy że podczas projektowania puścisz wodze fantazji: tu przykadrujesz, tam powiększysz... i pojawia się kłopot z jakością.