Przejdź do głównej zawartości

Czym się różni CMYK od RGB?

Zrozumienie różnicy pomiędzy CMYK-iem a RGB to fundament fundamentów kariery w projektowaniu graficznym. CMYK i RGB to nazwy dwóch przestrzeni barwnych pochodzące od tworzących je składowych:


CMYK - Cyan, Magenta, Yellow, Black
RGB - Red, Green Blue

W dużym skrócie: w przestrzeni RGB pracują monitory, skanery, aparaty fotograficzne, a urządzenia drukujące w CMYK.

Przypomnij sobie czasy podstawówki i lekcję plastyki, temat: barwy podstawowe. Na tej lekcji dowiedziałeś się, że praktycznie każdy kolor można uzyskać mieszając ze sobą w odpowiednich proporcjach właśnie jedną z trzech podstawowych barw. O barwach podstawowych czytaj tutaj: barwy podstawowe.

Kluczem do zrozumienia powyższego jest słowo "mieszając". Co najmniej nierozsądnym byłoby produkowanie monitorów czy drukarek, w których uzyskanie dowolnego odcienia dowolnego koloru wymagałoby oddzielnej farby czy oddzielnego piksela. Dlatego wykorzystujemy zjawisko mieszania barw, by - przy monitorach, skanerach, aparatach - uzyskać kolory dzięki mieszaniu RGB, a przy urządzeniach drukujących - dzięki mieszaniu CMYK.

No dobrze, dlaczego więc nie stosować jednej przestrzeni zarówno do wyświetlaczy, jak i do drukarek? Zerknij na ilustrację mieszania RGB - gdzie na niej znajduje się kolor czarny? Tam, gdzie "nie ma żadnej barwy" - czyli czarny tekst drukowałby się zupełnie bez farby :). Dlatego mądrzy ludzie wymyślili, by barwami podstawowymi w druku były barwy powstałe ze zmieszania RGB - czyli właśnie Cyan, Magenta i Yellow - zobacz lewe koło na tej stronie.

Kolor czarny w modelu CMY teoretycznie uzyskuje się ze zmieszania CMY w pełnym natężeniu (teoretycznie, w praktyce wychodzi kolor buro-brudny), w praktyce jednak, by uniknąć błędów pasowania (pisałem o tym wcześniej) oraz by ograniczyć koszty, do CMY dodano czwarty kolor - czarną farbę. Jeśli więc drukujemy książkę, wystarczy naświetlić tylko płyty z czarnym kolorem.

Do tej pory wszystko wydaje się oczywiste, jest jednak jeden problem: przestrzenie RGB i CMYK nie są identyczne. W dużym uproszczeniu: nie wszystko, co wyświetli monitor RGB, drukarka CMYK będzie w stanie wydrukować. Różnicę pomiędzy przestrzeniami CMYK i RGB przedstawia ta ilustracja. Wynika z niej, że zdjęcie soczyście czerwonych pomidorów widziane na monitorze (RGB) nie będzie już tak soczyste w druku CMYK. Podobnie będzie z soczystymi liśćmi czy niebem.

Stąd właśnie bierze się sporo rozczarowań klientów, którzy odbierając wydrukowany nakład, oczekują żarówiastych kolorów, które widzieli na monitorze, a których w druku po prostu nie da się osiągnąć! Otwórz ten obraz w Photoshopie i zmień tryb kolorów na CMYK - uzyskasz symulację tego, co wyjdzie z drukarni (jest to oczywiście symulacja, gdyż monitor w dalszym ciągu pracuje w RGB, tylko Photoshop jest taki sprytny, że umie przeliczyć RGB na CMYK i efekt wyświetlić na monitorze RGB). Wbrew pozorom komwersję RGB na CMYK nie są takie proste, dowodem niech będzie fakt, że największy konkurent Photoshopa, bezpłatny GIMP, CMYK-a nie ma (przynajmniej nie miał gdy ja się nim bawiłem - jeśli to nieaktualne, proszę o korektę).

Do ostatniego akapitu należy dodać ważną informację: dokumenty CMYK trzeba otwierać w programie umiejącym tę przestrzeń obsłużyć. Otwórz zdjęcie CMYK w podglądzie Windows a się zdziwisz :)

Podsumowując:
- monitor wyświetlający obraz RGB nie jest punktem odniesienia dla drukarza
- monitor wyświetlający obraz CMYK może dać nam mniej lub bardziej zbliżoną symulację tego, co wyjdzie z drukarni (zależy od monitora, kalibracji itp. - dobry monitor jest w stanie bardzo wiernie oddać barwy)
- punktem odniesienia dla drukarza jest proof kolorystyczny, czyli wydrukowana na specjalnym sprzęcie odbitka próbna, z symulacją wybranego podłoża

Komentarze

  1. Jak zwykle ciekawy i praktyczny wpis. Jeśli brakuje Ci tematów, prosiłbym o opisanie (nawet pokrótce) rodzajów papieru. W co drugiej drukarni piszą np. offsetowy, satynowy, kredowy, ecobook itp. Czym się różnią?

    OdpowiedzUsuń
  2. Istotą tego rozgraniczenia jest sposób odbioru światła. RGB to światło filtrowane przez filtry: czerwony, zielony, niebieski. Nałożenie dwóch filtrów daje kolor dopełniający (odwrotny niż w CMYKu) przepuszcza określony zakres fali elektromagnetycznej w paśmie widzialnym) np czerwony i zielony = żółty. W przypadku palety CMYK mamy do czynienia ze światłem odbitym (spolaryzowanym) biel to papier odbijający pełne spektrum natomiast kolory są określonymi substancjami chemicznymi mającymi właściwości pochłaniające fale elektromagnetyczne w określonym zakresie i odbijające w wybranym np. żółtym, który w tym układzie jest kolorem podstawowym

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam serdecznie.
    Chciałabym prosić o pomoc, być może spotkał się Pan z sytuacją, w której komputer ( choć tak naprawdę nie wiem czy nie jest on jedynie współwinnym ) wyświetla CMYK'i jak RGB.

    Podłączałam dwa różne zewnętrzne monitory, tą przyczynę jednak mogę śmiało wykluczyć, bo ta sama grafika wyświetlana w przeglądarce wygląda ok.
    Zmieniałam profile kolorów systemu, reinstalowałam system i na 'gołym' niestety problem nadal występuje, co ciekawe nie występuje na linuksie.
    Uznałam więc, że najpewniej jest to problem sprzętowy, z którym windows najzwyczajniej sobie nie radzi.
    Ostatnio okazało się jednak, że na komputerach znajomych, z tej samej serii ( HP Pavilion z grafiką geforce 8400M GS), występuje ten sam problem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dla programu Gimp jest dostępna wtyczka by móc zamienić do CMYK nazywa się SEPARATE. Trochę ciężko zainstalować ale działa.

    OdpowiedzUsuń
  5. krolewna_z_drewna3 lutego 2012 07:26

    Panie Druczku, Panie Druczku... a po otworzeniu CMYKA w podladzie windowsowym nie ma roznicy zadnej w porownaniu do tego, co pokazuje Photoshop... Jak to, jak to?

    OdpowiedzUsuń
  6. No dobra. Skoro do CMY dołożyliśmy K żeby to był oddzielny kolor to dlaczego do RGB nie można dołożyć K?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a widziałeś kiedyś, żeby żarówka świeciła na czarno ?

      Usuń
  7. Dzieki, wszystko czego bylo trzeba w pigulce! Tego wlasnie szukalem :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nadal nie rozumiem po co "wynaleziono" CMYK. Ani RGB, ani CMY nie zrobi czerni, dlaczego więc nie zrobiono przestrzeni RGBK?
    Bo tak teraz, na moją logikę, CMYK niepotrzebnie namieszało. Bo ja chcę mieć te soczyste pomidorki na papierze, a nie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobre pytanie! Przyznam że nigdy się nad tym nie zastanawiałem. Poszukam, popytam i się dowiem :)

      Usuń
    2. Dziękuję :)

      Usuń
  9. Witam! Zatem jak to jest, że ja mam identyczny obraz na monitorze i na wydrukach? Mam Epsona i Eizo specjalnie sprofilowane. Jedno w CMYKu, drugie w RGB, a dzięki profilowi obrazy są identyczne?
    Pozdrawiam - Zbyszek

    OdpowiedzUsuń
  10. Pan jest spoko Panie Druczku.
    Uwielbiam Pana.
    Dziękuje że jest Pan z nami.
    Mam nadzieję, że nigdy Pan od nas nie odejdzie.
    Bardzo ładna strona Panie Druczku.

    OdpowiedzUsuń
  11. Panie Druczku Pan jest spoko.
    Mam nadzieje że nigdy Pan nas nie opuści.
    Ma Pan bardzo ładną stronę.
    Pozdrawiam i niech Pan pisze jeszcze więcej.
    Nie mogę się doczekać.

    OdpowiedzUsuń
  12. Panie Druczku ma pan bardzo dobre rady! :) Dziękuję! Pozdro z infy... Zaraz kartkówka :'(

    OdpowiedzUsuń
  13. Panie Druczku a jak zmienic w pdf utworzony z worda kolor tekstu na tylko czarny (nie CMYK)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobre pytanie - niedługo napiszę o tym nowego posta, ale już w innym miejscu. Zapraszam na www.detepowiec.pl

      Usuń
  14. A czy jest Pan w stanie mi podpowiedziec - jak zwiekszyc kolor cyan w ustawieniach drukarki? Ktory profil dla drukarki Hp posiada najwieksze natezenie cyan? Zdjecia po nabiciu tuszem - nieorginalnym- wychodza przeczerwienione - doradzono mi zwiekszenie koloru cyan w panelu sterowania drukarki - zarzadzanie kolorami - poprzez przejscie na ustawienia reczne---ok i co dalej? jaki profil? hp nie ma suwakow do zmiany natezenia kolorow....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie pomogę, poszukaj w helpie HP. Albo zmień tusze :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Jak zaprojektować i przygotować do druku okładkę książki (oprawa miękka)

Dziś poradnik dla osób, które chcą przygotować do druku okładkę książki. Korzystając z opisanych tu wskazówek przygotujesz plik, którego drukarnia nie zwróci z prośbą o poprawę (no, chyba że źle wygenerujesz PDF-a, ale o tym napiszę kiedy indziej).

Czarny tekst to zawsze 100K! (w offsecie)

W druku offsetowym występuje zjawisko pasowania kolorów - skoro drukujemy 4 kolorami, które są kolejno nanoszone przez 4 zespoły drukujące, to aby uzyskać poprawną odbitkę, wszystkie 4 kolory muszą idealnie na siebie nachodzić. Muszą, a może raczej: powinny. W praktyce często mamy do czynienia z przesunięciem jednego z kolorów względem innych. Im nowsza maszyna i im lepszy Pan Drukarz, tym ryzyko otrzymania niespasowanego druku mniejsze (pilnowanie pasowania to jeden z licznych obowiązków Pana Drukarza. Pan Drukarz będzie Ci wdzięczny, jeśli nie dołożysz mu dodatkowej pracy źle przygotowując swój projekt).

Jak sprawdzić rzeczywistą rozdzielczość zdjęcia w InDesignie?

Aby uzyskać optymalną jakość druku np. fotografii, powinny być one dostarczone do drukarni w rozdzielczości 300 ppi (dlaczego nie dpi? Przeczytasz tutaj ). Trzeba pamiętać, że nawet jeśli plik źródłowy ma taką rozdzielczość, to wcale nie znaczy, że "na wyjściu" będzie ona zachowana. Wystarczy że podczas projektowania puścisz wodze fantazji: tu przykadrujesz, tam powiększysz... i pojawia się kłopot z jakością.